Fråga Alita - tips och trix i Officepaketet
Här kan du fråga om Officepaketet om du kört fast. Fyll i formuläret intill så återkommer vi så snart vi kan med tips och trix kring din fråga. Ibland är vi ute på utbildning och har svårt att svara på din fråga direkt. Vi försöker dock återkomma till dig inom 48 timmar under vardagar.
Innan du skickar in din fråga - se om den finns med i FAQ:n nedan. Där har vi samlat de vanligaste förekommande frågorna om Officepaketet, Word, Excel, Powerpoint och Outlook.

FAQ
Wordfrågor
Hur kan jag ändra texten eller bilden för en hyperlänk när den har skapats?
Om du vill ta bort en hyperlänk utan att förlora den texten eller bilden, högerklicka på hyperlänken och klicka sedan på Ta bort hyperlänk.
Kan personer med andra Office-versioner öppna dokument som jag skapar i Office 365 eller i ett Office 2013-program?
Ja, personer med en tidigare version av Microsoft Office kan enkelt öppna dokument som är skapade i de senaste versionerna av Office.
De som använder Office 2007, Office 2010, Office 365 eller Office 2013 kan öppna dokument som är skapade i de senast utgivna Office-programmen utan vidare åtgärder.
De som använder tidigare versioner av Office måste eventuellt ladda ned och installera ett kompatibilitetspaket.
Vad är SkyDrive i Office 2013?
SkyDrive är en tjänst som ger dig möjlighet att ladda upp filer för lagring i molnet och sedan öppna dessa på en dator eller telefon. Med SkyDrive kan du lagra dokument, anteckningar, foton, musik, videor eller andra filtyper.
Hur lägger jag till text automatiskt vid inskrivning?
Om du vill lägga till textposter som ska infogas automatiskt när du skriver en viss teckenföljd använder du funktionen Autokorrigering.
- Klicka på fliken Arkiv.
- Klicka på Alternativ.
- Klicka på Språkkontroll.
- Klicka på Alternativ för Autokorrigering och klicka på fliken Autokorrigering.
- Markera kryssrutan Skriv över befintlig text om den inte redan är markerad.
- Under Ersätt skriver du den teckenföljd som ska medföra att text infogas automatiskt.
Excelfrågor
Hur radbryter jag text i en cell i Excel?
- Markera de celler som du vill formatera.
- På fliken Start, under Justering, klicka på Radbyte och klicka sedan på Radbyte.
Texten i cellen radbryts så att den passar kolumnbredden. När du ändrar kolumnbredden justeras radbrytningen automatiskt.
Om all radbruten text inte visas kan det bero på att raden anges till en viss höjd.
Om du vill aktivera att raden ska justeras automatiskt och visa all radbruten text pekar du på Rad på Format-menyn och klickar på Autopassa.
Hur ändrar jag teckensnitt i hela min PowerPoint presentationen?
- Klicka på Bildbakgrund i gruppen Bakgrundsvyer på fliken Visa.
- I det vänstra fönstret som innehåller bildbakgrunder och layouter (layout: Hur element som rubrik- och underrubriktext, listor, bilder, tabeller, diagram, figurer och filmer ordnas i en bild.) klickar du på på den översta miniatyren.
- På bildbakgrunden eller layouten klickar du på den rubriktext eller den brödtextnivå där du vill använda en ny teckensnittsstil.
- Klicka på Teckensnitt i gruppen Bakgrund på fliken Bildbakgrund och välj ett teckensnitt i listan.
- Upprepa steg 1 till 4 för övriga teckensnitt du vill ändra.
- När du har gjort alla ändringar klickar du på Stäng på fliken Bildbakgrund.
Outlookfrågor
Hur skapar jag en signatur i Outlook 2010?
- Öppna ett nytt meddelande. Klicka på Signatur på fliken Meddelande och klicka sedan på Signaturer.
- Klicka på Ny på fliken E-postsignatur.
- Skriv in ett namn för signaturen och klicka sedan på OK.
- Skriv texten som du vill ta med i signaturen i rutan Redigera signatur.
- Klicka på OK när du är klar med signaturen.